تاریخ انتشار: شنبه 1399/10/13 - 09:44
کد خبر: 381253

در گفتگوی تفصیلی با معاون سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطرح شد؛

مکتب شهید سلیمانی در عرصه اندیشه و عمل قابل مشاهده است/ شخصیت برجسته ملی که مورد پذیرش همگان بود

مکتب شهید سلیمانی در عرصه اندیشه و عمل قابل مشاهده است/ شخصیت برجسته ملی که مورد پذیرش همگان بود

حجت الاسلام والمسلمین تقوی درخصوص مکتب شهید سلیمانی گفت: مکاتب فکری و سیاسی عمدتاً فقط در حوزه تئوری باقی می‌مانند و آرمان‌شهر خیالی آن‌ها فقط در زرورق کتاب‌ها، قابل درک و زیباست. اما مکتب شهید سلیمانی نه‌تنها در عرصه فکر و اندیشه که در عرصه عمل هم قابل‌مشاهده است، به همین علت است که می‌گوییم او مرد میدان بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  امروز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۹، اولین سالگرد شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی» است. مغز متفکر خاورمیانه و مبارز نخبه ای که در عرصه جنگ و جهاد و اصول نظامی درس آموخته و صیقل خورده است. شخصیتی که به یکباره به کابوس استکبار جهانی یعنی آمریکا، اسرائیل و صهیونیست و سردمداران نالایقش چون نتانیاهو و ترامپ مبدل می شود. یک مرد، کابوس یک دولت می شود.

همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی با حجت الاسلام والمسلمین علی تقوی معاون فرهنگی، سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفتگوی تفصیلی پیرامون اقدامات جنبش دانشجویی در حوزه نرم افزاری پس از شهادت، بسترها و زمینه تحقق انتقام سخت از سوی نهادهای نظامی، استراتژی و اندیشه مقاومت و... داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

* رهبر انقلاب در دیدار با اعضای خانواده سپهبد شهید سردار سلیمانی فرمودند که سیلی سخت تر به آمریکا همان «غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» است. در یکسالی که از شهادت حاج قاسم سلیمانی می گذرد، جنبش دانشجویی در حوزه جنبش نرم افزاری چه اقداماتی انجام داده یا می خواهند انجام دهند؟ آیا این اقدامات باعث همسبتگی بین مردم و جامعه دانشگاهی شده است؟

اگر قبل از شهادت سردار سلیمانی نام ایشان مطرح بود، امروز مکتب سلیمانی بر سر زبان‌ها جاری است و بین دانشجویان و اساتید، در جلسات فکری و هم‌اندیشی و نیز در مقالات و کتاب‌های سخن از تبیین و تشریح مکتب حاج قاسم سلیمانی است. این همان نرم‌افزار جبهه مقاومت است که پس از شهادت این سردار بزرگ اسلام تولید شده و در حال ترویج، توسعه و تکامل است. این نرم افزار ده‌‌ها و صدها و بلکه هزاران برابر بیشتر از سخت افزارهای نظامی موجود قدرت دارد و هیچ نیروی نظامی و سخت افزار جنگی نمی‌تواند جلوی نفوذ و گسترش آن را بگیرد الحمدالله جریانات دانشجویی در یک سال گذشته در این زمینه علیرغم تعطیلی دانشگاه ها جلسات، محافل و حلقه‌ها و در مجموع فعالیت های خوبی داشته اند و در ایجاد یک فضای انقلابی بسیار تأثیر گذار بوده اند.

مکتب شهید سلیمانی در عرصه اندیشه و عمل قابل مشاهده است/ شخصیت برجسته ملی که مورد پذیرش همگان بود

* در حوزه منطقه ای چه میزان بسترهایی برای انتقام سخت از سوی ایران فراهم شده است؟ از نگاه تشکل های دانشجویی برای اقدام سریع انتقام سخت چه راهکارهایی را ارائه می دهید؟

الحمدالله به برکت خون شهدا و با تلاش نخبگان انقلابی و دانشمندان جوان ایرانی روز به روز قدرت نظامی ایران بیشتر و قوی تر شده است از این‌رو قدرت بازدارندگی ایران در برابر حملات و توطئه های دشمنان بسیار زیاد است و از طرفی عمق استراتژیک و نفوذ منطقه‌ای ایران در منطقه حرف اول را می زند و در مقابل شرارت های جبهه باطل قادر به مقابله و انتقام گیری است و در مورد شهادت سردار سلیمانی و فخری زاده انشالله انتقام سخت ایران خروج و فرار نیروهای آمریکایی از منطقه خواهدبود. انشاءالله با تنگی عرصه بر آنها به‌طوری هزینه ماندنشان در منطقه زیاد خواهد شد که خودشان فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد.

* چرا رهبر انقلاب از تعبیر «مکتب» برای شهید سلیمانی استفاده کردند؟

سلیمانی برای خودش مکتب بود، مقام معظم رهبری با وجود ارتحال مراجع و شخصیت‌های بزرگ فقط در مورد شهید سلیمانی تعبیر مکتب را به‌کار بردند.

شهید سلیمانی یک فرد جامع‌الاطراف بود، به‌طوری‌که می‌توان او را مانند شهید بهشتی و دیگر بزرگان امتن اسلامی در نظر گرفت. حضور همه‌جانبه و برون‌مرزی او در منطقه غرب آسیا، علاوه‌براین‌که موضوع مقاومت اسلامی را پربارتر کرد او را به‌مثابه تکیه‌گاه یک امت ظاهر نمود.او ملت بود چون سلیقه‌های مختلف را در کشور دور هم جمع کرد و این امر در تشییع او به وضوح نمایان شد و امت بود، چون خلاء حضور او در منطقه قابل درک و دریافت است.

مکتب شهید سلیمانی در عرصه اندیشه و عمل قابل مشاهده است/ شخصیت برجسته ملی که مورد پذیرش همگان بود

* ترور سردار سلیمانی چه تاثیری بر استراتژی و اندیشه مقاومت در منطقه داشت؟

او هم در عرصه ایمان، محتوا و فکر حضور داشت و هم در عرصه عمل و اجرا مرد شماره یک میدان شد. و در کنار توجه به امنیت اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی اهتمام ویژه‌ای به امنیت روحی، روانی و اعتلای جغرافیای جهان اسلام داشت. مکاتب فکری و سیاسی عمدتاً فقط در حوزه تئوری باقی می‌مانند و آرمان‌شهر خیالی آن‌ها فقط در زرورق کتاب‌ها، قابل درک و زیباست. اما مکتب شهید سلیمانی نه‌تنها در عرصه فکر و اندیشه که در عرصه عمل هم قابل‌مشاهده است، به همین علت است که می‌گوییم او مرد میدان بود.

* درخصوص وصیت‌نامه حاج قاسم کدام ابعاد شخصیتی ایشان مشخص شد؟

وصیت‌نامه پرمحتوای او مانند مانیفست مکتب ایثار و مقاومت قابل تدریس است. پژوهشگران باید ابعاد شخصیتی مختلف او را در زندگی عملی، ایمانی و اندیشه‌ای او استخراج کنند و درباره‌ی مکتب ایشان کتاب‌ها بنویسند. شهید سلیمانی با تیزهوشی و دریافت بالایی که داشت مسیر ناتمام شهیدائی همچون چمران و متوسلیان را تکمیل کرد. او تلاش نمود نیروهای مقاومت فلسطینی مانند حزب‌الله و جهادگران یمنی را مجهز به سلاح‌های سخت و نرم کند و لرزه بر حکومت های صهیونیستی و استکباری منطقه بیفکند. او مدیر و مدبر و استراتژیست بود. ثمره این تدبیر را می‌توان در سازمان‌دهی سپاه قدس به‌روشنی مشاهده کرد.

مکتب شهید سلیمانی در عرصه اندیشه و عمل قابل مشاهده است/ شخصیت برجسته ملی که مورد پذیرش همگان بود

* چه دلیلی باعث شد تا شخصیت سردار سلیمانی مورد پذیرش همگان واقع شود؟

سردار سلیمانی جان آگاه و روشنی داشت. هم‌گرایی جریان‌های سیاسی و فرهنگی مختلف درباره شخصیت والامقامش سند روشنی بر این ذلالی باطن است. ایشان این اتفاق‌نظر و نگاه همگانی درباره خود را با سیاست‌بازی کسب نکرده بود؛ بلکه همیشه مواضع روشنی درباره اعتقادات خود داشته و در مقاطع مختلف آن‌ها را بیان کرده‌است. پاکی و صداقت در گفتارش بود که این شخصیت برجسته ملی را مورد پذیرش همگان قرار داد. او بارها در مواقع حساس به‌خصوص در پاسداری ازحریم اهل بیت درعصر حاضر و حمایت از ولی‌فقیه، خطاب به علما و مراجع معظم تقلید، سیاسیون و نیروهای نظامی هشدار می‌داد که بی‌تفاوت نباشند.

* سوال آخر اینکه حضور شهید سلیمانی در منطقه چگونه باعث شد تا هیمنه پوشالی آمریکا شکسته شود؟

در جریان بیداری اسلامی سال ۲۰۱۱ در غرب آسیا که پیروزی بسیاری از ملت‌های منطقه بر دیکتاتورهای حاکم و سلطه‌گران بین‌المللی و دنباله‌روهایشان را دربرداشت؛ آن‌ها تلاش کردند در منطقه با بحران‌سازی در سوریه این جریان مبارک بیداری اسلامی را به انحراف بکشانند اما تدبیر و دوراندیشی سردار سلیمانی نه تنها آن‌ها را ناکام گذاشت بلکه ورق را به نفع جبهه مقاومت در منطقه تغییر‌داد تا جایی که اکنون زمزمه اسباب‌کشی آمریکا از خاورمیانه به گوش می‌رسد درحالیکه برای ماندن آمده بودند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top